Google Reader FTW, tack för fisken NetNewsWire

Som den moderne medborgaren i informationssamhället jag är, prenumererar jag på en hel del webbsidor via RSS / newsfeeds. Det gör att jag kan hålla mig ajour med 50-talet webbsidor utan att behöva besöka dem hela tiden. Genom att använda ett bra newsfeed-program, kan jag snabbt skumma igenom rubrikerna och välja att läsa endast de artiklar som intresserar mig.

NetNewsWire var lösningen

Kriterierna för ett ”bra newsfeed-program” är att

  1. det är smidigt att avfärda en ointressant artikel
  2. det är smidigt att läsa en artikel, eller flagga den för läsning senare
  3. programmet håller reda på vilka artiklar jag redan läst / avfärdat oberoende varifrån jag väljer att kolla nyhetsflödet (min egna dator, en lånad dator eller min iPhone)

Fram tills nyligen har jag använt NetNewsWire för detta ändamål. NetNewsWire uppfyllde alla kriterier ovan, och hade dessutom en hyfsad iPhone-applikation som hålls synkad med vad som är läst / avfärdat. Jag var hyfsat nöjd.

Nyligen så annonserade Newsgator, företaget bakom NetNewsWire, att de upphör med stödet för en hel del av sina programvaror – plus att de slutar att underhålla sin egen synk-tjänst per 31 augusti. De hänvisade istället mig att ladda ner en beta av NetNewsWire som stöder synk-tjänsten Google Reader istället.

Dags att testa Google Reader

Eftersom betan av NetNewsWire (som krävs efter 31/8) inte innehåller alla viktiga funktioner (kommer senare…) och iPhone-programvaran inte alls kommer fungera efter 31/8 beslöt jag mig för att testa Google Reader istället.

Jag befarade att Google Reader skulle vara ett sämre alternativ, men att det ändå skulle vara värt att köra fram tills dess NetNewsWires iPhone-programvara och OS X-klient var helt färdiga.

Genom ett enkelt handgrepp exporterade jag min lista över webbplatser, och importerade den i Google Readers webbgränssnitt.

Sedan gick jag till startsidan för att provköra den, som jag trodde, undermåliga webbsidan. Det tog inte många minuter innan jag insåg att Google lyckats skapa en webbsida som är bättre än den fullfjädrade OS X-applikationen. Artiklar som jag skrollar förbi, markeras som avfärdade automatiskt. Den har stöd för tangentbordsgenvägar, har mycket tydligare läsbarhet och uppdateras mycket snabbare. Jag är också mycket nöjd med enkelheten varmed jag kan ”dela” en artikel för publicering på min blogg (se Blandade Klipp här på bloggen).

Wow! Det här kan man gilla, helt klart… Googles simplisiska layout framhäver innehållet, vilket ju faktiskt är det jag är intresserad av.

Låga förväntningar på mobilanpassade sidan

Men hur skulle det fungera att läsa mitt nyhetsflöde i min iPhone? Jag hittade ingen bra programvara att ladda ner och med stor skepsis skrev jag in reader.google.com i Mobile Safari (webbläsaren i iPhone), och loggade in.

bild

Jag blev imponerad direkt. Wow igen! Google har lyckats att skapa en riktigt bra mobilanpassad sida, som har fler funktioner, är snabbare och tydligare än NetNewsWire for iPhone.

Fluid för Le Grand Finale

OK. Jag är såld. NetNewsWire avinstallerades från både iPhone och mina Mac-maskiner och nu blir det Google Reader i webbläsaren för hela slanten. Men… Det känns inte helt optimalt att köra min RSS-lösning i en flik i webbläsaren. (För iPhone är jag nöjd med att ha skapat en genväg på hemmaskärmen till Google Reader)

  1. den skulle försvinna i mängden av flikar i Safari
  2. jag skulle vara tvungen att skriva in webbadressen varje gång jag vill kolla mitt nyhetsflöde
  3. min Dock skulle inte visa antalet olästa artiklar

Som tur är finns det en lösning på mina problem. Lösningen är en Site Specific Browser, som jag skrivit om tidigare här på bloggen. Så jag startade Fluid, angav reader.google.com i URL och klickade på Create.

Fluid config

Eftersom Googles ikon ser lite mögig ut i OS X högupplösta Dock, laddade jag ner en ny ikon från DeviantART som skapats för detta ändamål.

Google Reader Dock icon

Case closed.

Fotnot, här är en länk till min lista över webbplatser jag bevakar. Importera den i din lösning för nyhetsflöden, om du vill.

One comment

  1. Pingback: OS X-program du inte klarar dig utan… « Magnus Lo:o:f

Kommentera

