DRM på väg att dö?

Jag har inte köpt en byte music digitalt. Och det beror inte på att jag inte vill betala för musiken – jag har redan lagt ner ganska många pengar på dator, mp3-spelare, bredbandskoppling (för att inte tala om alla CD-skivor jag äger) med mera för att möjliggöra användning av musik digitalt.

En av anledningarna till att musikindustrin inte har fått ett endaste korvöre* från mig på många år är att jag inte kan köpa musik digitalt utan DRM. Antingen kan jag bara spela den med Windows. Eller med iTunes/iPod. Eller med Zune. Eller bara så länge jag fortsätter betala. Jag kan såklart köpa en CD, men då måste jag gå till affären samt betala för fler låtar än jag kanske önskar.

Men något börjar hända i branschen. Läs den här intressanta artikeln från Steve Gordon, en före detta advokat avokado på Sony BMG.

Fler länkar: här och här.

*Förstås så bidrar jag ju till musikindustrins intäkter indirekt genom att betala för Digital-TV, lyssna på radio, gå på bio och så vidare. Men inte direkt.

Kommentera

