En switchers betraktelser

Jag köpte min iMac strax innan sommaren. Jag tyckte Macen såg snygg ut, plus att jag gillar att läsa mig nya saker och det trodde det skulle vara kul med nåt nytt hemma. Mina gamla Wnidow$-datorer med x antal år på nacken var lite ”sega” minst sagt…

Jag hade inte en susning om vad som komma skulle – men det går nästan inte en dag utan att jag hittar nåt nytt som är smartare, smidigare, snyggare på Macen än i Windows. Det känns som att jobba med stenåldersgrejor när jag jobbar med min Windows-dator på jobbet….

Några saker som rockar med Macen jämfört med Ång-Windows (ingen inbördes ordning…):

  • F11 – minimera alla fönster, visa skrivbordet så mycket snyggare
  • Klämma på sidorna på musen eller F9 – zooma ut så att alla öppna fönster översiktligt visas
  • Kommando-Shift-4 – Print-Screen on steroids = markera den del av skärmen du vill klippa ut (skärmdumpen sparas som en fil på desktopen)
  • Mata ut en enhet kan göras med ett klick lite överallt
  • Kommandotolken – genomskinlig mono-grön är stajlish – men dessutom är bash cirka en miljard gånger bättre än cmd.exe (jag blir mest förbannad när jag skall använda kommandotolken i Windows nuförtiden)
  • Klicka på skrollhjulet på musen – Dashboard Widgets = smart enkelt snyggt
  • Apple Remote / Front Row – smart enkelt snygg mediacenter (saknar kanske saker som radio mm men är klockrent på det den gör…)
  • Grapher – mycket snyggt grafritningsprogram där man kan mata in integraler och annat och få roterande 3D-grafer

Jag funderar allvarligt på att köpa en MacBook som bärbar dator när min HP tjänar ut. Man kan ju faktiskt köra Windows i Parallells virtual pc om man har apps som inte fungerar under Mac. Är ju lite trevligt att man kan köra många OpenSource-program som INTE går att köra på Windows utan meck.

One comment

Kommentera

